duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een term die vaak verschillend gedefinieerd en begrepen wordt. Wat betekent het nou precies, en wat houdt het in de praktijk in? Het betekent in feite het gezond, productief en gemotiveerd houden van je werknemers. Dit lijkt vanzelfsprekend voor iedereen als je het zo verwoord, maar toch kan het nog wel eens misgaan. Met name de gezondheid en motivatie van je werknemers is iets waar niet iedere werkgever even druk mee bezig is. Vele werknemers houden dingen voor zichzelf omdat ze bang zijn misschien als zwak of minder inzetbaar gezien te worden juist als ze kampen met gezondheids- of motivatieproblemen. Maar niets is minder waar! Uiteindelijk is de communicatie tussen beide partijen het belangrijkst.

Korte versus duurzame inzetbaarheid

Eigenlijk is ‘duurzaam’ hier het belangrijkste woord als je kijkt naar de definitie van de term. Het gaat namelijk uiteindelijk om de lange termijn, en dat is waar het verschil moet zitten. Iedereen kan lang genoeg op zijn werknemers inpraten tot ze harder aan het werk gaan dan ze eigenlijk kunnen. Zo haal je hier op korte termijn meer inzetbaarheid uit, maar uiteindelijk zorgt dit ervoor dat ze binnen no time opgebrand zijn en jij met een tekort zit. Investeren in je werknemers is dus waar het om gaat. In tijden van problemen met gezondheid en motivatie juist blijven investeren zodat ze uiteindelijk beter om leren gaan met problemen en nóg beter kunnen gaan werken, ondanks eventuele uitdagingen.

Hoe voorkom je burnouts?

De burnout: het lijkt de laatste jaren haast een epidemie. Niet alleen omdat de werkdruk vanuit werkgevers hoger wordt, maar omdat steeds meer werknemers door de stijgende druk van de moderne tijd vergeten hun grenzen op tijd aan te geven. Uiteindelijk gaat het allemaal om flexibiliteit van de werkgever als het gaat om het voorkomen van burnout bij je werknemers. Jij moet zelf de mogelijkheden hebben en creëren om hen de ruimte te bieden om goed te genezen, zodat je daar zelf uiteindelijk weer meer uit kan halen, op een manier die voor hen niet schadelijk is en op lange termijn mee gaat. Niet voor iedere werkgever is dat even makkelijk, maar het is zeker het investeren waard.

Workshops en informatie over burnout aanbieden bij werknemers is een goede eerste stap. Vaak komt men er pas te laat achter vanwege gebrek aan kennis en informatie en dan is het al te laat om nog flexibel te blijven. Zorg er dus voor dat je goed weet wat er in ze ook gaat, en dan behoudt je de duurzame inzetbaarheid niet alleen vanuit jouw eigen voordeel, maar ook die van je werknemers.

Geef een reactie